USŁUGI OPIEKUŃCZE
Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób a rodzina a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni, nie mogą takiej pomocy zapewnić.
Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych oraz w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności.
Usługi świadczone są przez opiekunki zatrudnione przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Pruszkowie.
Wniosek o udzielenie pomocy może zostać złożony osobiście przez osobę zainteresowaną, listownie, telefonicznie, elektronicznie lub przez inne osoby i instytucje w imieniu osoby zainteresowanej.
Pomoc przyznawana jest na podstawie wywiadu środowiskowego w którym pracownik socjalny opisuje całość sytuacji rodzinnej, zdrowotnej, mieszkaniowej i dochodowej osoby zainteresowanej.
Dokumentami potwierdzającymi sytuację życiową są m.in. zaświadczenie o zarobkach, odcinki renty/emerytury lub inne dokumenty określające wysokość dochodu rodziny, rachunki potwierdzające regulowanie opłat mieszkaniowych, wypisy ze szpitala, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub niezdolności do pracy itp.
Zakres usług (plik do pobrania)
Zasady odpłatności
Dokładne zasady odpłatności określa Uchwała Nr LXXXIX.820.2024 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 25 stycznia 2024 r.
Koszt jednej godziny usług opiekuńczych wynosi 25,00 zł, a koszt jednej godziny specjalistycznych usług opiekuńczy wynosi 35,00 zł.
Numer rachunku bankowego MOPS w Pruszkowie, na który należy wpłacać należności za usługi opiekuńcze:
04 1240 6380 1111 0010 8638 2752
Zainteresowanych prosimy o kontakt pod nr telefonu 22 770 60 31, lub e-mail: uslugi@mopspruszkow.pl.
USŁUGI SĄSIEDZKIE
Czym są usługi sąsiedzkie?
Usługi sąsiedzkie to świadczenia pomocy społecznej o charakterze opiekuńczym, które organizowane są w miejscu zamieszkania i świadczone przez wskazane osoby zamieszkujące w pobliżu. Osoby świadczące usługi w formie usług sąsiedzkich wynagradzane są w formie pieniężnej przez gminę.
W ramach usług sąsiedzkich może być świadczona pomoc w następującym zakresie: pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, przez którą należy rozumieć formy wsparcia niewymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji, oraz, w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Kto może skorzystać z usług sąsiedzkich?
Z usług sąsiedzkich mogą skorzystać dorośli mieszkańcy Miasta Pruszkowa, którzy z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione, jak również osoby, którym rodzina z różnych przyczyn nie jest w stanie takiej pomocy zapewnić.
Kto może świadczyć usługi sąsiedzkie?
Osobą wykonującą usługi sąsiedzkie może być osoba, która ukończyła 18 rok życia, nie jest spokrewniona z osobą korzystającą ze wsparcia oraz zamieszkuje w najbliższej okolicy świadczeniobiorcy. Wykonywanie usług sąsiedzkich jest wynagradzane zgodnie z zawartą umową.
W jaki sposób otrzymać wsparcie?
Osoba zainteresowana pomocą w formie usług sąsiedzkich powinna skontaktować się z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pruszkowie, ul. Helenowska 3A, tel. 22 770 60 31, e-mail: uslugi@mopspruszkow.pl.
Usługi sąsiedzkie mogą być świadczone siedem dni w tygodniu. Zakres, wymiar oraz okres przyznania usług uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i sytuacji osoby dla której są one przeznaczone, i wynika z decyzji administracyjnej przyznającej te usługi, poprzedzonej rodzinnym wywiadem środowiskowym przeprowadzonym przez pracownika MOPS.
E-Opieka – nowy system do zarządzania usługami opiekuńczymi.
Gmina Miasto Pruszków jest w trakcie realizacji projektu „Budowa i wdrażanie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonowania E- Opieka”.
Projekt skierowany jest do osób, które w miejscu zamieszkania mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem. Głównym jego celem jest przede wszystkim poprawa jakości życia osób korzystających z usług opiekuńczych świadczonych przez samorządy gminne oraz efektywne zarządzanie usługami opiekuńczymi.
Dostępność tych urządzeń dla odbiorcy usług, będzie zależała od jego stanu zdrowia – przyznanie
na podstawie decyzji administracyjnej poprzedzonej wywiadem środowiskowym.
W projekcie będą dostępne trzy pakiety:
Pakiet A- będzie zestawem składającym się z dwóch urządzeń tj. urządzenia ubieralnego
w postaci opaski z przyciskiem SOS oraz modułu komunikacyjnego również z dodatkowym przyciskiem SOS.
Opaska będzie posiadała baterię, która będzie wymagała ładowania raz na 2 lata. Pakiet A będzie przeznaczony
dla osób niesamodzielnych, leżących, niewychodzących z domu.
Pakiet B – będzie zestawem składającym się z przycisku SOS i detektora upadku. Pakiet B będzie przeznaczony
dla osób niesamodzielnych, poruszających się samodzielnie tylko
w obrębie własnego mieszkania, opuszczających je jedynie w towarzystwie osób trzecich. Opaska będzie posiadała baterię, która będzie wymagała ładowania maksymalnie raz na tydzień.
Pakiet C- będzie zestawem składającym się z przycisku SOS, detektora upadku oraz geolokalizatora. Pakiet C będzie przeznaczony dla osób z objawami chorób neurodegeneracyjnych np. choroba Alzhaimera czy innego rodzaju demencji np. choroba Parkinsona.
Miasto Pruszków jest obecnie w trakcie wdrażania tego projektu, realizatorem projektu jest Miejski Ośrodek Pomocy w Pruszkowie.
Informujemy, że koszty związane z opłatą abonamentu oraz zasady zwrotu wydatków związanych z miesięcznym kosztem utrzymania, są określone w Uchwale Nr LXXXIX.818.2024 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 25 stycznia 2024 r.
Zainteresowanych prosimy o kontakt pod nr telefonu 22 770 60 31, lub e-mail: euslugi@mopspruszkow.pl